Insändare (och två yttranden) om att den biologiska mångfalden försvinner i Mariestad

Tillägg 2024-03-17: Granskningsyttrande inskickat:

Då våra synpunkter på samrådshandlingen till den fördjupade översiktsplanen fortfarande nu i granskningsskedet kvarstår, sänder vi in dem på nytt. De förändringar som gjorts påverkar inte vår uppfattning att ingreppen i naturen är alltför omfattande, att mängden småhus är alltför ytkrävande och
att industrietableringar prioriteras på bekostnad av grönytor, jordbruksmark, friluftsområden och trivsel i kommunen. Inga kompensationsområden utpekas och risken för klimatrelaterade skador nonchaleras.

Tillägg 2023-11-29: Samrådsyttrande inskickat med utökad text och bilagor.

Ursprunglig publicering här på hemsidan: 2023-11-22

Insändaren skickades till Mariestads-Tidningen och blev publicerad där 2023-11-27 som debattartikel.

Text: Mariestads Naturskyddsförening genom Ada Arenander, Catharina Andersson, Jan Bertilsson, Mats Karlsson, Ingegerd Johansson och Alva Stenkvist

Den biologiska mångfalden försvinner i Mariestad

Inledning

En översiktsplan är inte juridiskt bindande men visar kommunens viljeyttring. Det förslag på fördjupad översiktsplan (FÖP) som är utställt saknar helhetstänk. Planen synliggör kommunens vilja till industriutbyggnad inklusive bostäder. Strategier för grönområden, kulturutbyggnad och infrastruktur som trafik och dagvattenhantering saknas. Tätortens naturliga anknytning till skogs- och jordbrukslandskapet går förlorad utan att det i planen framgår hur detta ska kunna kompenseras

Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) listar upp en mängd negativa effekter som FÖP orsakar;

MKB föreslår att kommunen ska minska markanspråket och att man ska säkra naturområden som ska bevaras samt att man måste hantera översvämningsområden. Mariestads naturskyddsförening instämmer helt i detta.

Minskat markanspråk

Kommunen bör kraftigt reducera utbyggnaden av nya ytkrävande villaområden. Utveckla flerbostadsområden med långt högre kvalitéer på utemiljöer än vad som traditionellt är fallet. Det ska vara attraktivt att bo i dessa områden. Effektivisera mer i befintliga byggnader och bygg om tomma kontorslokaler till bostäder. Bygg mer i ”kranskommunerna”, det kan stärka både kundunderlag till den lokala handeln och ge ett ökat elevunderlag till skolor. Satsa samtidigt på kollektivtrafiken.

Säkra naturområden

Utgångspunkten för en översiktsplan får ju inte bara vara att visa exploateringsområden, helhetsperspektiv måste in i planeringen. En lika viktig utgångspunkt måste vara att visa, motivera och säkra grönområden. Behovet av att behandla grönområdena är ju särskilt stort i en översiktsplan för en växande tätort.

Grönområden ska definitivt inte bara vara ytor, som råkar bli över vid en utbyggnad av tätorten. Planeringen måste vara medveten och väl underbyggd även beträffande grönområdena. Det gäller ju att verkligen slå vakt om och ta vara på de få områden i tätortens närhet, som ännu har kvar en levande natur och därmed också särskilda värden och utgör en värdefull tillgång för boende i tätorten. Vi ska vara mycket ömsinta om gröna stråk och inte hacka upp utan behålla den mångfald vi redan har. På det sättet kan också nödvändiga anspråk på nya konstlade grönområden undvikas och framtida miljörisker och miljöskador förebyggas.

Översiktsplanen verkar bortse från grönområdenas mångfacetterade betydelse och ekologiskt tänkande saknas. Grönområdenas betydelse kommer dessutom att förstärkas kraftig i ett framtida klimat med högre temperaturer och allt större och ojämnare nederbörd. Från strikt ekologisk synpunkt är grönområdena viktiga för bland annat biologisk mångfald och som spridningskorridorer samt för utjämning av vattenflöden och därmed förebyggande av extrema vattenflöden. Från miljöskyddssynpunkt är grönområdena betydelsefulla också för dämpning av buller och luftföroreningar samt rening av grund- och ytvatten. Grönområdena som lätt tillgängliga strövområden är av stor betydelse för tätortsbornas välbefinnande och hälsa. Naturområdena blir i framtiden också allt viktigare för att dämpa extrema temperaturer i närområdena. Tillgången på grönområden är också en viktig faktor för att öka attraktionen att leva och bosätta sig i tätorten.

Säkra naturområden – säkra stranden

Då den kommande utbyggnaden av tätorten antas blir mycket omfattande är det desto viktigare att skydda tätortens samtliga strandområden för rekreation.

Kreativ dagvattenhantering

Först och främst bygg inte i områden som riskerar översvämning! Spara naturområden, tätortsnära skogsområden, tex Ladukärrskogen och Lillängsskogen som kan hantera stora vattenmängder från skyfall och stora flöden. Utveckla vattenparker, se lyckade exempel från bla Västerås, Enköping och Götene. Dessa områdens placering måste också framgå av FÖP.

Styr upp markanvisningar

Kommunfullmäktige i Mariestad har nyligen antagit riktlinjer för markanvisningar.

• Kommunen behöver förtydliga reglerna för markanvisningar och plocka in begrepp som grönytefaktor, ekosystemtjänster.
  • Kommunen behöver göra en kommunövergripande analys av alla grönområden som ska bevaras och identifiera gröna strukturer som kan sparas i nya områden.

FÖP behöver omfatta helheten och minimera exploateringen i en värld med minskade resurser.