Vi som färdas på länsvägar och störs visuellt av nedskräpning

Redaktion: Håll Mariestad Rent-gruppen

Detta är en undersökning om upplevelsen av nedskräpning längs länsvägar, för att få indikation på hur stort behovet är att Trafikverket ordnar bättre renhållning. Undersökningen riktas till våra medlemmar (i Mariestads Naturskyddsförening) och till Skräpänglarna Mariestad.

Trafikverkets entreprenör har uppdraget att ”Skräp och andra främmande föremål får inte förekomma i sådan omfattning att vägområdet ger ett oestetiskt och ovårdat intryck”. Till saken hör att miljöbalken inte kan åberopas som skäl till renhållning inom vägområde (enligt 26 § i väglagen).

Kruxet är att entreprenören kör med hög hastighet när kontroller görs och har mest fokus på annat än nedskräpning. I praktiken åtgärdar entreprenören bara ”det värsta”. Inte ens bildexemplen nedan åtgärdades när bilderna mejlades till Trafikverket.

Beskriv gärna din upplevelse i kommentar nedan om du tillhör den rubricerade målgruppen och kan tänka dig att bli kollektivt intervjuad av media angående nedskräpning längs länsvägar. Det kan alltså bli aktuellt att vi kontaktar media om detta. Därför är kommentarerna publika.

5 thoughts on “Vi som färdas på länsvägar och störs visuellt av nedskräpning

1. Jag cyklar på 4-siffriga vägar, exempelvis 2735 (Årnäs) och 2974 (Torsö), minst en gång i veckan när det är barmark och över 5 plusgrader (ibland även på väg 202). Då störs jag av att skräp och kvarliggande snökäppar syns i ögonvrån.

2. Hej
    Jag störs av skräpet som finns på och vid pendlarparkeringen Karleby/väg 26.
    Verkar som skräpet aldrig tas bort utan det får ingå i växtligheten för att långsamt brytas ner.

3. Jag störs av skräpet på väg 2974 och utmed kringliggande vägar mot Mariestad och Töreboda. Jag cyklar ofta och störs av att skräpet ligger kvar. Det är visuellt störande och mosas sönder av klippmaskinerna på sommaren och sprids. Tas sedan in i ekosystemen.

4. Jag cyklar på väg 201 från Ullervad kyrka in till Mariestad varje dag och störs mycket av allt skräp som ligger i dikena. Framför allt runt Severins metallåtervinning är det mycket skräp på båda sidor av vägen. Plast, glasflaskor, frigolit, pappersskräp, aluminiumburkar, diverse tappade föremål mm. mm.
    Otroligt deprimerande att se.