Håll Sverige Rent-dagens samråd (inklusive uppföljning 2)

Text och foto: Hjalmar Thulin

Håll Mariestad Rent-gruppen (arbetsgrupp i Mariestads Naturskyddsförening) tycker att storstädning passar bättre lite senare på hösten, när vegetationen skymmer skräpet mindre. Därför använde vi HSR-dagen till att uppmärksamma nedskräpningsproblematiken, genom att bjuda in allmänheten till samråd. Först fick deltagarna information* om HMR-gruppens pågående arbete, sedan diskuterade vi nedskräpningsproblematiken förutsättningslöst. Idéer kom upp som vi tar med oss i vårt fortsatta arbete. För övrigt är vi ständigt öppna för tips.

* Sammanfattning:

1. Repetition

2. Mer uppföljning om Trafikverket

• Det blev ingen allmän vårstädning längs vägarna i år heller. Nu har Trafikverket ny entreprenör (Svevia) i våra trakter.
  • Tidigare hade vi dialog med handläggare. Numera har vi dialog med Trafikverkets underhållschef för nordvästra Götaland.

3. Mer uppföljning om kommunen

• Många har städat under våren och sommaren.
  • Hundlatriner och papperskorgar kartläggs.

HMR-gruppens webbsida: mariestad.naturskyddsforeningen.se/grupper/hall-mariestad-rent-gruppen

I samarbete med

1 thoughts on “Håll Sverige Rent-dagens samråd (inklusive uppföljning 2)