Håll Sverige Rent-dagens lägesrapport (uppföljning 3)

Håll Mariestad Rent-gruppen (arbetsgrupp i Mariestads Naturskyddsförening) använder HSR-dagen till att uppmärksamma nedskräpningsproblematiken, genom att publicera rapport från gruppens arbete.

1. Repetition

2. Mer uppföljning om Trafikverket

• Återigen ingen vårstädning – byte av entreprenör gjorde inte skillnad. Vi har ställt nya konkreta frågor och gett förslag till Trafikverket angående utökad städning i Mariestadstrakten. Möjligen provas höststädning i stället för vårstädning.
  • Vi har öppnat en slags enkätundersökning med målgruppen Vi som färdas på länsvägar och störs visuellt av nedskräpning för att se om det kan bli aktuellt att kontakta media om detta. Enkäten hålls öppen tills vidare.

3. Mer uppföljning om kommunen

• Kartläggningen av hundlatriner och papperskorgar verkar pågå fortfarande, eftersom vi inte har fått återkoppling.
  • En medlem (skräpängeln som skrev eget medborgarförslag) har överklagat kommunens renhållningsrutin till länsstyrelsen, eftersom rutinen avviker från gaturenhållningslagen.
  • Alltför mycket emballage från Haggården blåser fortfarande ner i Tidan (bildexemplen nedan visar vad som har fastnat i vassen – dessvärre har vassen breda luckor). Vi har inte fått återkoppling från kommunen för vad de närmaste företagen gör i fortsättningen för att deras emballage inte ska blåsa iväg.

Haggården november 2022

Haggården mars 2023

HMR-gruppens webbsida: mariestad.naturskyddsforeningen.se/grupper/hall-mariestad-rent-gruppen