Yttrande om kraftledningar till Volvos batterifabrik

Foto: Hjalmar Thulin (genrebild)

Redaktion: Detaljplanegruppen och kretsens ordförande Jan Bertilsson

Samrådsyttrande angående Ellevios nya planerade 145 kV-ledningar som möjliggör en etablering av Volvos nya batterifabrik.

Bakgrund:

Hösten 2022 meddelade Volvo att man har för avsikt att bygga en fabrik i Mariestad för produktion av elbatterier för tunga fordon. Batterifabriken blir landets största och kommer att kräva avsevärd mängd elström.

Ellevio har fått i uppdrag att lägga fram förslag på dragning av nya elledningar till fabriksområdet. Utbyggnaden av elnätet kommer att ske i tre steg.

Första steget, för att få byggström, innebär anslutning till befintlig 40 kV-ledning som går precis väster om planerat industriområde (Korstorp), som ligger öster om Mariestad. Det krävs ingen ny ledning i steg 1.

Som ett andra steg, steg 2, planeras anslutning till den befintliga 145 kV-ledningen L31 som går sydöst om Mariestad. Detta ska ske genom två nya 145 kV-ledningar som ska gå parallellt från den befintliga ledningen L31 (som klipps upp) till en ny transformatorstation (station Korstorp) intill det planerade industriområdet.

Ett tredje steg som kommer innebär kontinuerlig högströmsleverans till fabriken kommer att planeras senare.

Ellevio samråder nu om planerad dragning av elledning i steg två med två alternativa dragningar från ledning L31 fram till ett ställverk i kanten av det planerade industriområdet.

Mariestads naturskyddsförening inser att den aktuella batteriproduktionen är viktig för omställningen till ett fossilfritt transportsystem och att fabriken var den än skulle anläggas kommer att föra med sig stora förändringar i naturen och infrastrukturen. Bland flera stora medföljande frågor är eldistributionen. Det elnät som ska byggas måste i så hög utsträckning som möjligt ta hänsyn till de naturvärden som finns och skapa så lite påverkan på miljön som möjligt.

Mariestads naturskyddsförening har följande synpunkter:

• Då elledning i steg tre ännu inte finns planerad är det svårt att se helheten av de olika projektens effekter på naturen i området. I riskområdet för steg 3 ligger det vackra elljusspåret i Ullervad med hög tall och blandskog. Alla synpunkter kring dragningen i steg 2 kan komma att tillintetgöras av byggnationen de stora ledningarna i tredje steget.
  • I området finns en mosse, Tranbärsmossen, och flera mindre lokaler med skyddsvärd natur (naturvärde 2 och 3). Det föreslagna alternativet tycks ge minst effekter på några av de mindre lokalerna och passerar vid sidan av Tranbärsmossen. Dock är det så att upptagning av en kraftledningsgata riskerar att påverka vattentillförseln till mossen och skapa uttorkningsskador på biotopen. Önskvärt vore att ledningen hade ett större avstånd till mossen och alltså drog något längre till öster än enligt föreslagen plan.
  • Med tanke på att det material som används i ledningsstolparna impregneras med kopparsalt som påverkar vatten och kan ge upphov till skador på vattenlevande växter och djur finns ytterligare skäl att dra ledningen på största möjliga avstånd från Tranbärsmossen.
  • I området finns flera skyddsvärda arter, både fåglar, groddjur och växtlighet. Hänsyn måste så långt möjligt tas till detta både nu i steg två och senare i steg tre. De nya dammarna för groddjur kommer att ligga i närområde till det nya ställverket. Vilken påverkan kommer detta att medföra för djuren?