Insändare om Ladukärrskogen

Foto: Ada Arenander

Denna insändare har skickats till Mariestads-Tidningen.

Text: Styrelsen

Skjut upp beslutet om Ladukärrskogen!

Detaljplanen för Ladukärrskogen i Mariestad ligger nu ute som antagandehandling. KSAU har beslutat att skicka planen vidare för beslut till kommunstyrelsen och man planerar att planen ska antas i kommunfullmäktige i slutet av februari. Ett sammanhängande skogsområde på 11 ha kommer att försvinna om planen genomförs.

Syftet med planen är att möjliggöra för detaljhandel, verksamheter och idrottsanläggningar i ett orört skogsområde.

Skogen ligger i ett riksintresse för rörligt friluftsliv. Den grundläggande värdekärnan i riksintresset är att områdets karaktär ska bevaras. Enligt miljöbalken kan man göra undantag för utveckling av lokalt näringsliv, detta under förutsättning att hänsyn sker till områdets natur- och kulturvärden. Kommunen avser att åberopa undantaget för utveckling av lokalt näringsliv för att möjliggöra en exploatering.

Enligt naturvärdesbedömningen från 2020 har skogen har ett visst naturvärde. I häckfågelinventeringen 2022 (genomförd efter detaljplanens granskningsskede!) observerade man 38 arter som häckar, varav mer än en fjärdedel av dessa är utrotningshotade. Även arter som inte är hotade kan komma att försvinna, som t ex kattugglan. Kattugglor är mycket knutna till och beroende av sina revir. Revirstorleken brukar vara ca 800-1000m (källa: holken@annestorp). Hela Ladukärrskogens utbredning idag är ca 300x 1000m. Den planerade byggnationen kommer att uppta större delen av skogen, kvar blir en remsa på ca 100 meter. Konsekvensen av planen blir att många fågelarter kommer att utrotas lokalt, bl a kattugglan.

Ja, ca 30-40 meter av den här remsan av natur på 100 m som kommer att bevaras som ”strövområde” är ingen skog i den bemärkelsen, det är en gammal kraftledningsgata som vuxit igen.

I skogen som planeras att tas ner finns de flesta naturvärden; den kuperade terrängen, små kärr, blandskogen och örter som linnea samt många häckningsplatser för fåglar och livsmiljöer för alla andra djur.

Arbetet med detaljplanen för Ladukärrsskogen påbörjades våren 2020, långt innan batterifabriken i Korstorp var på tal. Med tanke på den planerade utbyggnaden av E20 med parallellvägar, trafikplatser, samt 150 ha överbyggd och hårdgjord yta enbart bara för batterifabriken måste planerna i Ladukärrskogen ses i ett sammanhang med all övrig planering i området. Då kommunen håller på att ta fram en blå- och grön strukturplan för hela biosfärområdet, samtidigt som man arbetar med en fördjupad översiktsplan, är det smart att vänta. Dessa planer kommer vara färdiga inom ett halvår, kanske ett år. Varför hasta nu, kanske behövs detaljhandeln bättre i förbindelse med de nya områdena som planeras? Det är oansvarigt att realisera fler ogenomtänkta planer i Mariestad. Vad betyder ett år, om vi i framtiden kan få slippa leva med de negativa konsekvenserna av förhastade beslut?

En vädjan till den samlade oppositionen: tag ansvar! Begär att ärendet ajourneras till efter att blå-och grönplanen och den fördjupade översiktsplanen är färdiga. Tänk på att detaljplaner regleras i plan- och bygglagen och det betyder att kommuner varken kan eller får ge löften till exploatörer om att detaljplaner ska vinna laga kraft.

Tack för ordet
Styrelsen för Mariestads naturskyddsförening genom