Yttrande om kraftledning från Tjos för vindkraftspark vid Fägremo

Foto: Hjalmar Thulin (genrebild)

Redaktion: Detaljplanegruppen och kretsens ordförande Jan Bertilsson

Till Thorun Berg, AFRY

Samrådsyttrande avseende ny 145 kV ledning, mellan planerad vindkraftspark vid Fägremo och Ellevios transformatorstation vid Tjos.

Mariestads naturskyddsförening tackar för inbjudan till samråd angående planerad kraftledning. Då den planerade vindkraftsparken i Fägremo är förutsättning för kraftledningen och då det är osäkert om vindkraftsparken kommer till stånd förutsätter vi att det inte blir någon ny kraftledning om den aktuella vindkraftsparken stoppas.

Generellt är Naturskyddsföreningen positiv till vindkraft, men kraftverk och ledningar måste underordna sig naturens förutsättningar och inte försämra förutsättningarna för den biologiska mångfalden.

Vidare efterlyser vi i Mariestads naturskyddsförening en mer transparent planering och samordning av energianläggningar på regional och nationell nivå. Var placeras kraftverk och trafostationer? Hur kommer ledningar att dras? Vilka hänsyn och vilka prioriteringar görs?

Många kommuner runt om i landet planerar för energikrävande klimatindustrier, som tex batterifabriker. Alla dessa planer kommer säkerligen inte att realiseras. Därför är det viktigt att redan nu identifiera var de stora energibehoven i framtiden kommer att finnas och hur miljön i natur- och kulturlandskapet kan komma att påverkas? Vilka prioriteringar av intressen görs? Finns det någon form av nationell styrning?