Yttrande om Ekuddens båtuppställningsplats (inklusive överklagan)

Foto: Hjalmar Thulin

Tillägg 2021-02-17: Se även MT-artikel.

Tillägg 2021-02-04: Vi har överklagat kommunfullmäktiges beslut 2021-01-25 KF § 10 om att godkänna ny detaljplan för Marieholm 10:1 Ekuddens båtuppställningsplats. Våra synpunkter framgår tydligt av nedanstående granskningsyttrande och utgår från strandskyddsbestämmelserna. Vi anser inte att det finns skäl att frångå lagstadgade strandskyddsbestämmelser i det aktuella fallet.

Ursprunglig publicering: 2020-07-04

Granskningsyttrande Marieholm 10:1, Ekuddens båtuppställningsplats

(Se plankarta)

Vid Vänern råder utvidgat strandskydd intill 300 meter från strandlinjen, vilket gäller både land- och vattenområdet. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet (7 kapitlet 13-14 §§ miljöbalken).

Vid den befintliga båtförvaringsplatsen planeras en stor hög hall för vinterförvaring av båtar som skulle helt överskugga allt annat.

I det enskilda fallet kan det medges dispens från strandskyddet, om det finns särskilda skäl (7 kapitlet 18c§).

Särskilda skäl är att området:

1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften;
    Mariestads naturskyddsförening anser inte att de befintliga båtuppställningsplatserna har någon historisk förankring eller speciellt värde för platsen. De utgör redan idag en barriär för allmänhetens åtkomst till strandlinjen.
  2. genom en väg, järnväg eller bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen;
    Mariestads naturskyddsförening anser att den planerade utvidgningen kommer i allra högsta grad att störa området närmast strandlinjen.
  3. behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området;
    Mariestads naturskyddsförening anser att en förlängning av piren hotar/stör djurlivet i området. Den bef. piren uppfyller funktionen för sjösättning av båtar men kan också tillgodoses på annan plats.
  4. behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området;
    Mariestads naturskyddsförening anser att båtar kan mycket väl lagras utanför området. Det är direkt olämpligt att bygga en lagerhall i ett av stadens mest värdefulla naturområden.
  5. behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området, eller
  6. behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse
    Mariestads naturskyddsförening bedömer inte båtuppställningsplatser som ett angeläget allmänintresse. Båtuppställningar kan placeras utanför området. Uppställningsplatser för båtar måste snarare ses som ett särintresse för en begränsad del av kommunens invånare. Cirka 4% av Sveriges befolkning har en båt som är för stor för att vinterförvara på egen tomt eller garage (dvs ej kajak, jolle, eller mindre eka), statistik ur ”Fakta om båtlivet 2019”. En sjöstad av Mariestad storlek kan man tänka att båtinnehavet är större än riksgenomsnittet men även om man mer än fördubblar siffran är det endast kanske 10 % båtinnehavare att ställa mot de 90 % som inte har båt, dvs ett särintresse.

Kommunen har inte undersökt om marken på området är förorenat av TCT och har heller inte för avsikt att göra en sådan utredning trots att dagvattnet från området rinner orenat ut i Vänern alldeles bredvid en badstrand.  Stranden är välbesökt av familjer med små barn och ligger bredvid stadens campingplats. Stranden är långgrund och det är lätt att ta sig till den från staden även om man inte har stora ekonomiska möjligheter eller är utan bil. De som har båt kan ta sig till andra mer isolerade badmöjligheter i övärlden utanför staden men de övriga har rätt till en badplats som inte riskerar att förorenas eller behöva riskera att bli påkörd av en vattenscooter.

Mariestads naturskyddsförening anser att det ska göras en markundersökning för att bedöma förekomst av miljögifter samt snarast tillse att dagvattnet (om båtuppställningsplatsen ens ska vara kvar på platsen) knyts till det kommunala dagvattennätet.

Mariestads naturskyddsförening anser att det är bättre att samla båtförvaring och båtiläggning på en plats ex i hamnen än att flera naturområden fylls av uppställningsplatser, lagerbyggnader och parkeringsplatser.