Yttrande om stadskvarnen

Samrådsyttrande Gamla Staden 4:3

(Se plankarta)

Mariestads naturskyddsförening ser positivt på att Mariestads kvarn kommer till ny användning.

Att använda fastigheten till restaurang, kafé, bryggeri, försäljning ect. synes som en lämplig användning av en anslående vacker industrilokal från tidigt 1800-tal.

Kvarnen ligger i omedelbar anslutning till ån Tidan som med sina kvillar utgör ett biosfärområde. Området har också häckande fågel av olika arter samt utgör lekplats för fisk nu hindret i form av kraftverksturbinen tagits bort.

Naturskyddsföreningen vill värna djur och naturlivet i anslutning till ån och förutsätter att även om det kommer att planeras för utemiljö kring kvarnen så kommer det inte innebära att förändringar i den ny befintliga biotopen. Det finns alltid en risk att ett ”städande” av naturen i grunden förstör förutsättningarna för djur och naturlivet på platsen.