Yttrande om Katrinefors

Foto: Hjalmar Thulin

Redaktion: Catharina Andersson och Jan Bertilsson

Granskningsyttrande avseende Katrinefors

• KS 2020/79 Ändring av detaljplan för södra delen av Katrinefors industriområde (se plankarta)
  • KS 2020/108 Ändring av detaljplan för Katrineforsområdet i Mariestad (se plankarta)

Mariestads naturskyddsförening noterar positivt att kommunen valt att spara mark utefter Tidan och viss del av skogsområdet mellan bostadsområdet Grangärdet och papperbruket. Det smala korridor som blir kvar är dock i minsta laget och fyller knappast vare sig de närboendes behov av rekreationsområden eller som bullerdämpande barriär. De gröna skogsklädda områden som finns inom Mariestads tätort utgör friskhetsfaktorer för så väl luft, buller, mänsklig återhämtning och psykisk hälsa som för djur och växter.

1: Mariestads naturskyddsförening kräver att kommunen genomför beslut om en grön- och blåplan innan man bygger bort de olika grönområden som finns i tätorten. I området finns skyddsvärd bokskog och stora furor samt utmed ån finns både möjlighet till fiske, lek och yngelplatser för fisk och häckning för diverse fågel. Innan beslut tas ska grön och blåplanen ha definierat skyddsvärda områden och dessa ska undantas från bebyggelse i någon form. Innan dess ska inte beslut tas som omfattar nedtagning av skog.  Området är nyckelbiotopsskyddat med högt naturvärde.

2: Den högsta byggnadens höga höjd har sänkts från 40 till 35 meter i granskningsunderlaget. Trots detta kommer dessa byggnader, från början 40, 32, 21 och 15 m höga, påverka så väl synintryck av Mariestad med domkyrkan som den högsta punkten samt störa de närboendes insläpp av ljus. Även resterande byggnaders höjder behöver övervägas.

3: Minimerad risk för buller, lukt och för brand i gasollager måste säkerställas. Att problemen med lukt inte bedöms öka med ökad verksamhet verkar osannolikt och innebär ju ändå att det problem med lukt som finns redan idag behöver åtgärdas i samband med ombyggnation. När det gäller luktproblemen går det inte at utläsa att kommunen gjort några som helst påstötningar om att komma tillrätta med de problem som finns idag eller närmare utreda hur luktproblemen kommer att bli efter att verksamheten utökats. Metsä Tissue behöver redovisa vilka åtgärder som kommer att vidtas för att minska risk för störande lukt.

Vad gäller bullerproblematiken kan hänvisas till Akustikverkstan’s yttrande som ingår i samrådshandlingarna. Rapporten bygger på den befintliga verksamhetens mest bullriga källor inkl transporterna inne på området. Verksamheten är i drift dygnet runt. Naturvårdsverkets riktvärde nattetid uppgår till max 40 decibel, dagtid accepteras 50 decibel. Verksamheten har redan idag godkänd för att ligga 5 decibel högre än så innan utbygganden. Den framtagna bullerrapporten är hypotetiskt framräknad då de nya maskinerna inte är framtagna och projekterade vilket kräver att riktvärdena säkerställs för tiden efter utbyggnationen. Metsä TIssue behöver också kunna redovisa förväntad ökning av transportbuller i och med den utökade verksamheten som ju också kommer att påverka andra områden än Grangärdet eftersom trafiken ska ledas en annan väg.

Även andra frågor som inte omnämns i underlaget behöver belysas så som hur vattenförsörjning, avlopp och elförsörjning behöver redovisas som miljökonsekvenser. Det finns också problem med kringflygande returpapper vid starkare vindar

4: Mänsklig hälsa – återhämtning och läkande av psykisk ohälsa ske i natur. Alla tätortsnära naturområden spelar här en avgörande roll. Även om någon bara kan se natur genom sitt fönster så har detta en effekt för tillfrisknande. Mariestads kommun är idag beredd att lägga större summor för att förebygga psykisk ohälsa för barn och äldre. Att spara tätortsnära natur, att använda dessa som skolskogar och för promenader med äldre kan vara väl så viktiga inslag som andra mer sociala delar. Att se fågel och djur genom sitt köksfönster kan ge ett sammanhang och en förströelse för den som inte längre kan ge sig ut på egna promenader.

Mariestads Naturskyddsförening anser att miljökonsekvenserna av Metsä Tissues utbyggnation inte är fullständig och behöver kompletteras vad gäller ovanstående punkter. Mariestads natursskyddsförening hänvisar också till inlämnat samrådsyttrande avseende Mariestads kraftvärmeverk inskickat den 200312 som vi anser behöver vägas med om man ska se en helhet i effekten av utvidgning av verksamheten.

Mariestads naturskyddsförening vill påpeka att vi är positiva till att antalet arbetsplatser i industrin ökar i Mariestad men att det är NU avgörande beslut fattas för framtida miljö i kommunen och det är därför viktigt att kommunen ställer miljökrav på industrier av Metsäs storlek som ge så omfattande effekter på hela kommunen.