Naturnytta i biosfärområdet

Text och foto: Ada Arenander

Mariestads Naturskyddsförening var representerad vid utbildningen om ekosystemtjänster i Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Det var ett LONA-projekt (Lokala naturvårdssatsningen) som organiserades av Biosfärföreningen och Sweco i samarbete med Lidköpings, Götene och Mariestads kommuner. Inbjudna att delta var tjänstemän och politiker samt biosfärambassadörer och representanter från de lokala naturskyddsföreningarna. Den 12 maj var den sista utbildningsdagen och då handlade det om att få en bättre förståelse för begreppet ekosystemtjänster genom olika övningar och gruppdiskussioner.

Naturvårdsverket förklarar begreppet:
”Ekosystemtjänster är alla produkter och tjänster som ekosystemen ger människan och som bidrar till vår välfärd och livskvalitet.  Genom att öka kunskapen om alla de tjänster som ekosystemen ger, och vilka risker som uppstår om de inte förvaltas på ett hållbart sätt, skapas ökad förståelse och ökat engagemang för att bevara och hållbart nyttja biologisk mångfald och fungerande ekosystem.
Genom att synliggöra och värdera ekosystemtjänster kan alla – politiker, myndigheter, kommuner, företag, organisationer och privatpersoner – fatta mer medvetna och hållbara beslut.”

Tjänstepersoner, politiker, biosfärambassadörer och naturskyddsföreningen analyserar en fiktiv karta utifrån vilka möjliga ekosystemtjänster som kan finnas där. Det finns massor med olika tjänster som delas in i stödjande, försörjande, reglerande och kulturella systemtjänster. Sedan fortsatte övningen med att utbildningsledarna plockade in några exploateringsområden i den fiktiva kartan. Grupperna analyserade och diskuterade hur man kan kompensera med olika åtgärder.

Nästa övningsuppgift blir mer konkret; nu diskuteras det kommunvis. Här är några tjänstemän och politiker som pratar om ekosystemtjänster i Mariestad.

Ekosystemtjänster i Mariestad! De gröna nålarna visar goda exempel och de röda nålarna visar områden där ekosystemtjänsterna måste förstärkas, kompenseras och/eller bevaras. Det finns säkert fler, både goda och mindre goda exempel – men tiden rann iväg!