Välja råvaror från svenskt jordbruk

Text och foto: Jan Bertilsson

Efter uppmaning från Peter Thorén, ordförande Värnamo naturskyddsförening, att Skaraborgs naturskyddsföreningar bör påverka Dafgårds att i större utsträckning använda råvaror från det svenska jordbruket, så gav jag min syn på saken enligt följande.

Svensk mat kan göra mindre klimatavtryck om den är odlad med kunskap om hur jordbruket kan påverka klimatet. Ska vi ta Värnamokretsens uppmaning att påverka Dafgårds upphandling? I så fall är väl ICA, Coop och Axfood lika viktiga att påverka i en gemensam aktion om mat. Jag deltar i ett litet matuppror som köper svensk ekologisk vegetarisk närodlad mat via en liten kooperativ förening (Bånges Inköps och Distribution / Lager förening). Vi är 7 familjer som hjälps åt att köpa in, lagra och använda maten. Vi har en 14-dagars matsedel som gör detta möjligt och till minimal klimatpåverkan men med mätta deltagare. Vidare har vår region en webbutbildning för hur mataffärer ska ställa om till mera klimatanpassad mat. Kan detta samordnas och utvecklas till något mera än bara en protest mot Dafgårds? Nämnas bör att Finland har fortfarande 80% självförsörjningsgrad mot Sverige som har 47%. Här finns nog något att arbeta med.