Ett datum ändrat: Det är inte för sent att komma med på kursens höstexkursioner!

Tillägg 2024-08-18

Följande är de två sista exkursionerna i kursen ”Hjälp! Jag ser inte skogen för alla träd!” (för mer kursinfo, se längre ner i detta inlägg). Man behöver inte ha deltagit på kursens tidigare exkursioner – alla är välkomna!

Söndag den 29 september, kl 10.00 – exkursion till Blängsmossen på Billingen

Samling på Hertig Karls Torg kl 10.00 för samåkning. Efter en kort promenad på träspångar når vi ut på mossen och kan betrakta en nästintill orörd högmosse bestående av skogbevuxna myrar och äldre skogsbestånd.

NYTT DATUM: Söndag den 6 oktober, kl 09.15 – exkursion till Forshems gammelskog

Samling på Hertig Karls Torg kl 09.15 för samåkning. Vid det här tillfället deltar vi på Götene-Kinnekullekretsens exkursion och tittar på svampar, flora och fauna. Ledare är Jan Olsson.

Precis i närheten av Forshem finns också en speciell granskog på kalkhaltig berggrund med jordstjärnor (en slags röksvamp, väldigt sevärd) som vi kan titta på efter Forshems gammelskog. Vi får dock hoppas att det regnar veckorna innan så att jordstjärnorna kommer upp.

Kursinfo 2024-04-10

Text och foto: Mats Karlsson

Igår träffades några naturintresserade och skogsägare för att lägga upp kursen ”Hjälp! Jag ser inte skogen för alla träd!”

Det finns fortfarande möjlighet att komma med. Kursledare är Ada Arenander, telefon 0702 24 19 33.

Välkomna!

Kurs i naturförståelse – vad kännetecknar olika naturtyper?

I EU:s Art- och habitatdirektiv har man identifierat 200 naturtyper i Europa, varav 89 av dessa finns i Sverige.

• Vad finns det för olika naturtyper i Mariestad?
  • Hur kan man känna igen dem?

Det här är en kurs i ”Konsten att läsa skogen”.

Upplägg:

• Första mötet (som var igår) hade presentation och genomgång av kursupplägget och önskemål.
  • Möten utomhus i tätortsnära naturområden:
    • barrnaturskog
    • torr sandtallskog
    • lövsumpskog/ strandskog
    • skog med ädellövträd
    • barrsumpskog/ mosse

Kostnad: Gratis för medlemmar i SNF och 100:- för icke-medlemmar.

Inga förkunskaper krävs.

Vid resor, samåkning från Hertig Karls Torg.

I samarbete med