Insändare med frågor till kommunstyrelsen angående dagvatten

(Genrebild)

Denna insändare har skickats till Mariestads-Tidningen.

Text: Styrelsen

Den senaste tidens kraftiga regn och översvämningar har återigen väckt frågor i förhållande till hanteringen av dagvatten. Vi har sett i bla Åre, Gävle och Örebro vilka förödande konsekvenser detta kan få. Den planerade utbyggnaden av Korstorp och stora delar av Ladukärrskogen påverkar mängden och avrinningen av dagvattnet i Mariestad. Klimatförändringarna kommer att föra med sig många nya stora skyfall.

1. Hur bedömer kommunstyrelsen de sammantagna effekterna på dagvattnet av kommunens expansion?
  2. Hur har Biosfärområdets pilotstudie över tätortsnära naturområdens betydelse vid bla skyfall beaktats i antagandeskedet av detaljplanen för Ladukärrskogen? Och hur redovisas detta?
  3. Hur förbereder sig kommunen för extremsituationer som stigande vattennivåer i Vänern; ökande vattenflöden i Tidan och översvämningsrisken vid höga flöden utmed Stockholmsvägen med tanke på kommunens topografi?
  4. Har kommunen koll på grundvattennivåerna; vad sker vid Bångahagen vid utbyggnad av Korstorp, E20 och Ladukärrskogen?
  5. De ekonomiska konsekvenserna kan bli mycket omfattande om man i planeringsskedet missbedömer helheten. Vilken beredskap har kommunen?

Publicerades av MT 23/8 under Insändare