Yttrande om Leksberg 10:1

Samrådsremiss Leksberg 10:1

Mariestads naturskyddsförening vill lämna följande synpunkter avseende samrådsremissen för Leksberg 10:1.

Naturskyddsföreningen ser positivt på utbyggnad av solenergi och att bygga upp en solcellspark i anslutning till vätgasgasanläggningen på Haggården. Önskvärt framledes vore dock att inte behöva använda jordbruksmark utan att använda tak och annan yta som ändå inte kan användas till andra ändamål. Området utnyttjas dock redan idag för solceller och det kan ses naturligt att fortsätta bygga ut den redan existerande anläggningen. Att på olika sätt lösa energiförsörjning utan fossila bränslen är en avgörande del i att minska pågående klimatförändringar vilket vi uppskattar att kommunen arbetar för.

Naturskyddsföreningen vill dock framhålla att marken ändå kan användas till att så/sätta lägre växter som kan gynna bin, humlor och andra insekter som idag behöver fler platser för sina unika ekosystem som bidrar till vår matförsörjning. Marken behöver slås i slutet av juli/början av augusti för att gynna blommande växter och därmed pollinerande insekter.