Skogsförvaltning

Inledande text: Hjalmar Thulin

Riksföreningen har ärvt skog som Mariestadskretsens skogsbruksgrupp förvaltar. Det är fyra skiften, som angränsar parvis. Vi kallar paren för södra skogen och norra skogen, se ändamål och vägbeskrivningar.

Överenskommelsen med riksföreningen blev klar nyligen. Förvaltningen har rivstartat efter angrepp av granbarkborre i norra skogen. Tydligt angripna granar har avverkats så snabbt som möjligt, och barkborrefällor har satts upp strax utanför skogen. Sedan kommer en barkborrehund för att söka efter fler angrepp.

Resterande text och foto: Mats Karlsson

Avverkade döda granar som riskerade att falla över vägen. Vi sparade friska granar samt tall, rönn och ek.

Första veckan gav 5 st barkborrefällor vid norra skogen cirka 28 000 granbarkborrar i  fällorna (talet är erfarenhetsbaserat på att det går ungefär 4 000 granbarkborrar på en deciliter). Ett litet antal av de naturliga fiender som barkborren har fångades också (myrbaggar och barkbock) men vi släpper ut dessa våra naturliga hjälpare så att de kan fortsätta jaga. Antalet hackspettar ökar hela tiden och är effektiva predatorer på granbarkborre.