Ullervad-Leksbergs Hembygdsförening har en frågesport på Kulturstigen i Karleby

Text och foto: Mats Karlsson
Karta: Karl Lycken

Om du vill uppleva kultur, natur och historia i kombination med motion och frisk luft – ja, då ska du vandra Kulturstigen i Karleby. Vandringsleden är cirka 2,5 km lång och utgår från Persgården. Längs stigen finns ett 40-tal informationstavlor som berättar om platser, händelser och föremål.

Kulturstigen börjar utanför Persgårdens huvuddörr. Där finns papper och penna som du tar med och skriver ner dina svar på frågorna som står längs stigen. Ha gärna med en mobiltelefon – den kan både vara till hjälp för att hitta svar och kanske swisha in ett bidrag till föreningen när vi nu inte har några inkomster eftersom vi måste hålla stängt. Var fjortonde dag byter vi frågor så länge våra duktiga frågesportledare orkar göra nya.

De rätta svaren lägger vi upp på hembygdsföreningens hemsida efter 2 veckor, då vi sätter upp nya frågor. Vi drar lott bland de bästa svaren i varje omgång och vinnarna får ett presentkort på två kaffe med våfflor när vi öppnar igen. Lägg ditt svar i lådan vid Persgården och glöm inte kontaktuppgifter. Välkomna!

Längs stigen kan du möta vårt lokala tranpar och ett antal allmogefår. Vid Lorenzbergsladan finns en visningsbikupa, öppna gärna luckorna och se hur våra viktiga vänner jobbar. Utan bi ingen mat!