Skogsvårdskurs 2019-11-28

Vår studiecirkel angående skogsvård. Studierna utgår från Mikael Karlssons bok ”Konsten att hugga träd och ha skogen kvar”.

Text och foto: Jan Bertilsson

Skog är en blandning av träd högre än 5 meter som står ganska tätt. På marken, på träden och nere i marken lever många organismer. Samspelet mellan dessa arter och jordlagren, vattnet, solen mm. Kallas ekosystem. Dessa ger oss en möjlighet att bruka delar av skogsmarken. För att göra detta behövs kunskap om hur skogen fungerar.

Ett kalhygge är motsatsen till skog. Det kan fungera i liten omfattning motsvarande de naturliga katastrofer som alltid har drabbat skogar. Men kalhuggning i nuvarande takt samtidigt med klimatförändringar och stormar samt torka och granbarkborren kan bara sluta med att skog slutar vara ett ekosystem som uthålligt kan fungera och därmed ge oss något att bruka.

Vad har du med det att göra? Jo vi bor i ett land med mycket skog och vi kan få den att fungera mycket bättre på många sätt bara vi lär oss hur det fungerar. Den kan ge oss virke, rekreation, Naturturism, ätliga växter, kolupptag mm.

Se nu till att du också väljer att vi ska skog kvar utan kalhyggen. Dina val är avgörande för hur det blir sedan.

Senaste kursinbjudan hålls ständigt uppdaterad under Skogsutbildning.