Fladdermuslyssningen i juli

Text och foto: Mats Karlsson

Den planerade aktiviteten 13 juli fick senareläggas på grund av dåligt väder. Vi fick bättre väder 18 juli, en lugn och fin kväll med bra flygväder. Bilden togs på dagtid.

Vi startade vid ett fladdermushotell som Sture Pettersson har byggt åt Metsä Tissue vid ån Tidan, vilket är en kompensationsåtgärd av Metsä Tissue för exploaterat livsutrymme (läs gärna mer om Sture Petterssons hus för fladdermöss).

Föreningens frekvensdetektor gav inga indikationer vid hotellet, men fladdermössen hade kanske redan lämnat hotellet för att jaga insekter. Vi fortsatte söderut längs intagskanalen till vattenkraftverket och där lokaliserade vi Nordfladdermus och Vattenfladdermus. Vid dammbyggnaden hördes Taigafladdermus och till sist lokaliserade vi Dvärgpipstrel vid vägbron på Marieforsleden.

I samarbete med