Uppföljning 5 på Håll Sverige Rent-dagen

Håll Mariestad Rent-gruppen (arbetsgrupp i Mariestads Naturskyddsförening) använder HSR-dagen till att uppmärksamma nedskräpningsproblematiken, genom att publicera rapport från gruppens arbete.

1. Repetition

2. Mer uppföljning om kommunen

• Kartläggningen av hundlatriner och papperskorgar verkar pågå fortfarande, eftersom vi inte har fått återkoppling.
  • Medlemmens överklagan till länsstyrelsen angående kommunens renhållningsrutin (eftersom rutinen avviker från gaturenhållningslagen) är fortfarande under handläggning hos länsstyrelsen.
  • Frågan kvarstår om vad som görs i Haggården för att företagens emballage inte ska blåsa iväg. Vi har inte fått mer återkoppling från kommunen än det som står i MT-artikeln. Till saken hör att det inte finns komplett stängsel mellan företagen och Tidan.

3. Uppföljning om Trafikverket

• Entreprenörerna kräver att Trafikverket beställer utökad städning för att åtgärda normal nedskräpning. Varken den nuvarande upphandlingsperioden (från och med hösten 2022) eller den föregående perioden har haft utökad städning. Vårt senaste förslag till Trafikverket angående utökad städning i Mariestadstrakten, att prova höststädning i stället för vårstädning, fick positiv respons förra året. Trafikverket meddelade att utökad städning var beställd till oktober 2023, men det visade sig att entreprenören inte verkställde. En av våra medlemmar städade sedan (två helger i november) längs några av vägarna i kommunen (se bilderna nedan) för att kunna bedöma under följande år, vilket intervall som den utökade städningen behöver ha i framtiden. Hittills har medlemmen bedömt att det inte behövs utökad städning varje år, om entreprenören städar ordentligt.

Törebodavägen (väg 202 inom Mariestads kommun)

Torsövägen

Ullervad–Hasslerör

Lugnås–Äskekärr