Utflykten till Hästhagen

Text och foto: Ada Arenander

Vårutflykt till Hästhagen med Alf Saldin som ciceron. En tapper skara trotsade kylan och vandrade runt i naturreservatet, omgivna av vitsippor och en och annan blåsippa samt den lilla tågväxten vårfryle.

Karaktäristiskt för området är förekomsten av grönsten, en lättvittrad bergart full av mineraler som gör marken särskilt näringsrik.

Så här på våren finner man många örter som tandrot och trolldruva som trivs gott i den rika jorden. Dessa blommar dock några veckor senare (ett tips till dem som missade utflykten!). Hasselbuskarna och ädellövträden var ”på gång”, det var precis innan lövsprickningen. På några håll såg vi att länsstyrelsen höll på att röja bort mindre träd kring större ekar. Ekarna kräver mycket ljus för att trivas.

Ett träd med många hål fångade vår uppmärksamhet. När man ser hål i långa rader, så som på bilden, är det ett säkert tecken att den tretåiga hackspetten varit på besök, den häckar lite längre norrut.

I Hästhagen finns trevliga fikaplatser nere vid stranden – med utsikt mot Kinnekulle. Här slog vi oss ned och njöt av fika samtidigt som storlommen och skäggdoppingarna visade upp sig.

Tack för en trevlig tur!

I samarbete med