Spännande fågelexkursion

Text och foto: Hjalmar Thulin

Först backar jag en vecka till den ursprungliga dagen för evenemanget. Ett par svarthalsade doppingar upptäcktes på morgonen. Ryktet spreds snabbt och Sam Hjalmarsson kunde inte låta bli att ta en titt på väg hem från jobbet på kvällen, trots att exkursionen var flyttad på grund av vädret. Då var även Sams son Emil där och fotograferade.

För er som inte kan läsa MT-artikeln om detta så har vi länkar till foto av Jan Kruse på morgonen och till Emils bilder.

Nu till kvällsaktiviteten idag. Sam (närmast i bild) hade fått rapport om att de svarthalsade doppingarna var kvar på förmiddagen. Med tanke på att de brukar flyga på natten så bedömde Sam att det fanns chans att de fortfarande var kvar. Men vi såg dem inte, så Sam började med att berätta om historiken för Tegelängens våtmark. Då och då avbröt han sig själv med andra kommentarer, eftersom olika speciella fågelarter hördes eller hamnade i blickfånget.

Catharina Andersson hade tagit med sig egen tubkikare. Plötsligt ropade hon: Jag ser en!

Genast spanade alla dit Catharina pekade. Då hade den svarthalsade doppingen dykt. Efter några sekunder kom den upp med en fisk, och en kort stund senare såg vi båda tillsammans. Hur länge stannar de?

Tack till Fågelklubben för samarbetet, och särskilt tack till Sam!

Även i samarbete med