Utterfilm (med bäver också)

Bilder: Mariestads Naturskyddsförening

Text: Catharina Andersson

Uttern har sedan 50-talet varit sällsynt i större delen av Sverige, Småland undantaget. Under de senaste 10 åren har arten dock åter börjat sprida sig även om den fortfarande är ovanlig.

Under vintern 2024 fick vi information om att utterspår synts utmed åkanten nere i stan. Med anledning av detta bjöd vi in utterexpert Börje Gunnevik för att genom en föreläsning i april lära oss mer om djurarten. Föreläsningen väckte vidare intresse och vi beslöt oss för att se om vi kunde hitta spår av utter i kommunen även under sommartid.

Till vår stora glädje fick vi ett filmklipp som vi har hämtat följande bildruta ur:

Utöver utter fick vi bilder på bäver, forsärla, grågås med ungar, änder, häger och räv. Här en bäver:

Styrkta av detta lyckade fotoförsök kommer vi att fortsätta att på olika ställen i kommunen inventera vilda djur.

Artinventeringsgruppens webbsida: mariestad.naturskyddsforeningen.se/grupper/artinventeringsgruppen