Två insändare om att en exploatering av Ladukärrskogen kan hota batterifabrikens utbyggnad

Våtmark vid Korstorp. Foto: Ada Arenander

Dessa insändare har skickats till Mariestads-Tidningen.

Vår första insändare, som publicerades av MT den 23/3:

En exploatering av Ladukärrskogen kan hota batterifabrikens utbyggnad!

I Mariestads Naturskyddsförening håller vi nu på att gå igenom granskningshandlingarna för detaljplanen om Korstorp och batterifabriken. Vår tyngdpunkt ligger givetvis på att granska de naturvärden som kommer att försvinna.

135 ha kommer att överbyggas eller hårdgöras. Ca 30 ha av nuvarande mark har klassificerats som naturvärdesmark med höga värden. Resultatet i artskyddsutredningen visar att 44 av 48 analyserade arterna hyser risk att skadas eller dödas vid ett genomförande av detaljplanen.

Det finns en särskild utredning om kompensationsåtgärder för generellt biotopskydd, och det talas även om kompensation i artskyddsutredningen;

”För att säkerställa att kontinuerlig ekologisk funktion (KEF) upprätthålls för arter knutna till skoglig kontinuitet med stort inslag av död ved och gamla träd (spillkråka och talltita) rekommenderas av delar av de närliggande skogliga bestånden skyddas eller brukas på sådant sätt att biotopkvalitéerna för arterna upprätthålls. Tallskog, granskog och barrblandskog ca 10 ha”

”Om skogarna söder om detaljplaneområdet försämras i biotopkvalitéer och yta kan genomförandet av detaljplanen komma att hysa en risk, genom de kumulativa effekter som uppstår, för arternas möjligheter att bibehålla populationen på en tillfredsställande nivå samt möjligheten att återupprätta populationen till den nivån (4§, punkt 4a och b Artskyddsförordningen).”

Utredningarna redovisar kompensationsåtgärder på flera ställen. Många områden som pekas ut är trivialskog som bedrivs med konventionellt skogsbruk. Även skogsmark som hotas av nya ledningsdragningar (elledningar till fabriken) har utpekats. En gemensam nämnare för alla dessa områden är att kompensationer sker på annans mark (dvs ej kommunens eller Volvos). I den vidare prövningen av miljötillstånd finns det alltså många oklarheter. Anmärkningsvärt är att analyserna inte tar med närliggande naturområden som Ladukärrskogen och Lillängsskogen!

Det saknas en strategisk miljökonsekvensutredning som redogör för de kumulativa (sammanlagda) effekterna av alla olika exploateringsprojekt runt Mariestads tätort.  Det är ofattbart att detaljplanen om Ladukärrskogen kommer att komma upp i kommunfullmäktige på måndag. En exploatering av Ladukärrskogen kan hota/försena batterifabrikens utbyggnad!

Styrelsen i Mariestads Naturskyddsförening genom Ada Arenander, Catharina Andersson, Jan Bertilsson, Ingegerd Johansson och Mats Karlsson

Svar till naturskyddsföreningen från kommunstyrelsen ordförande Johan Abrahamsson, som publicerades av MT den 24/3 med följande rubrik:

Er insändare tolkar jag som ett förtäckt hot mot etableringen

Vår andra insändare, som publicerades av MT den 27/3:

Naturskyddsföreningen hotar ingen!

Svar till Johan Abrahamsson

Naturskyddsföreningen hotar ingen – du kan vara lugn! Vi använder oss av de möjligheter som demokratin ger. Vi har läst granskningshandlingarna (som kommunen tagit fram och ställt ut i enlighet med plan och bygglagen) och uppmärksammat en del frågor som kommunen måste ta på allvar för att Volvos etablering i Korstorp inte ska äventyras. I insändaren har vi klippt in citat från handlingarna om artskyddsförordningen som kommunen redovisar i kapitel 6 Artskyddsutredningen. Vi påpekar de problem som kan uppstå om man inte följer lagen.

Vi visar också på möjligheter som skulle kunna lösa denna fråga om ersättningsmark för hotade arter genom att använda och utveckla kommunägda naturområden som kompensation.

Det är i själva verket politikerna i kommunen som hotar Volvos etablering genom att inte se faran med bygga bort möjliga kompensationsområden innan man vet vad som är nödvändigt för att säkra byggnationen av den nya fabriken.

Vi är helt eniga med dig om att hot är en fara för demokratin och vi i Naturskyddsföreningen tar med bestämdhet avstånd från både hot och våld. Vi uppskattar möjligheterna som demokratin ger, nämligen den att fritt få uttrycka sina åsikter. Naturskyddsföreningen är partipolitiskt obunden. I takt med allt hårdare exploatering av naturen, och kanske insikten om att resurserna inte är oändliga har naturskydd tyvärr blivit vattendelare i samhället. Det borde råda politisk konsensus om att skydda naturen, den biologiska mångfalden och klimatet, eftersom vi alla är beroende av det som naturen ger; luft, rent vatten, mat osv.

Naturskyddsföreningen välkomnar ny fossilfri teknik, men vi anser att även när nya etableringar sker, så måste naturvärden som biologisk mångfald säkras.

Styrelsen i Mariestads Naturskyddsförening