Bo Landin föreläser den 27 september om nya bokens innehåll

Copyright/fotograf: Marianne Landin

Det är ett tag sedan Bo Landin var aktiv i Fältbiologerna och Naturskyddsföreningen i Mariestad, men nu återvänder han till hemstaden på sin föreläsningsturné för att berätta om nya boken Vatten – Land.  Det är en berättelse om ”vattnet i det utdikade landskapet”, historia, nutid och framtid. I hundratals år har vi människor kämpat för att bli av med vatten. Längden på anlagda diken är mycket längre än längden på naturliga vattendrag. Men utdikning leder till att våta livsmiljöer försvinner, att den biologiska mångfalden minskar – och till stora koldioxidutsläpp med kraftig klimatpåverkan.

Torrlagda kärr, mossar och sjöar står idag för motsvarande 20 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Bo skriver bland annat om Hornborgasjön, Vänern, Skagern/Gullspångsälven och om de stora översvämningarna i Skaraborg på 1830-talet när landet i övrigt helst ville att Skaraborg skulle överges som provins i landet!

Bo tar med böcker för försäljning till starkt rabatterat pris. Kan betalas kontant eller via swish på plats.

Plats: Aulan i Trädgårdens skola (Magasinsgatan 4, Mariestad)

Tid: 27/9 kl 18:30 – 20:30

Inträde: 50 kr

Tips: Se video (knappt tre minuter lång) på www.facebook.com/bo.landin.50

One thought on “Bo Landin föreläser den 27 september om nya bokens innehåll

1. Har alltid uppskattat Bo Landins filmer!
    Ska bli intressant att lyssna om utdikningen.
    Vi i Mariestad har ju ett väldigt stort område mellan Ullervad, Låstad, Tidavad och Jula som uppodlades genom utdikning på 1800 talet.