Insändare om hotet mot tätortsnära grönområden

Foto: Hjalmar Thulin (genrebild)

Denna insändare har skickats till Mariestads-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Nya Lidköpings-Tidningen och Skaraborgsbygden.

Text: Styrelsen

Samtliga tätortsnära grönområden är hotade

I början av augusti jublade Mariestad! Volvo vill bygga en batterifabrik här hos oss i Korstorp. Äntligen har Mariestad fått revansch mot Skövde! Visst är det glädjande för en kommun och i detta fall en hel region att en så stor koncern vill bygga en fabrik med den senaste teknologin. Visst ger det hopp och framtidstro!

Det är mycket som händer nu, många nyetableringar och utbyggnader som Metsä Tissues expansion, nya logistikcentra och andra företag utmed E20 samt kriminalvårdens stora satsning i Rödjan.

Men, Mariestad är dåligt rustad vad gäller samhällsplanering. Översiktsplanen ”Mariestad 2030” är överspelad för länge sedan. Den kommer visserligen att uppdateras under kommande mandatperiod, men då är det ju för sent… För att inte tala om kommunens blå- och gröna strukturplan som skulle varit färdig i maj!

Det är allvarligt att kommunen ligger efter med planeringen, det är faktiskt ett stort demokratiproblem. Planerna blir liksom reducerade till ett ”spel för gallerierna” och kommuninvånarna ges ingen verklig möjlighet att överblicka och påverka kommunens planering. Det värsta är att ”de folkvalda” i kommunfullmäktige fattar beslut som saknar helhetsgrepp, som tex beslutet om att skövla hela Ladukärrskogen för att bygga ett handelsområde. Hade kommunfullmäktige verkligen beslutat detta om man innan vetat att ett område på mer än 140 hektar, i omedelbar närhet till skogen, kommer att helt överbyggas och asfalteras? De ekologiska konsekvenserna av detta kommer kanske, i bästa fall, att nämnas i en parantes i den kommande blå- och gröna strukturplanen. Oavsett kommer resultatet vara förödande för flora och fauna i området.

Naturskyddsföreningen genomförde i våras ett möte med mariestadsbor och representanter från de politiska partierna. Politikerna fick svara på frågor om vår tätortsnära natur och samtliga representanter sade sig vilja värna våra grönområden. Det var för bra för att vara sant, ja det var ju faktiskt inte sant; för två veckor senare beklagade sig både alliansen och socialdemokraterna i en intervju i Mariestads Tidningen över att detaljplanen som tillät skövling av ett stort grönområde på Ekudden hade blivit stoppad av högre rättsinstanser. Orsakerna till att detaljplanen blev stoppad var bland annat att strandskyddet och riksintresset för det rörliga friluftslivet som säkrar allemansrätten i området behövde skyddas.

Tyvärr visar detta att de flesta av våra folkvalda antingen är likgiltiga för hur det ser ut i vår kommun eller att de kanske saknar förståelse för konsekvenserna av sina beslut. Vill vi verkligen ha sådana politiker?

Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden organisation. De personer som startade föreningen 1909 levde i en brytningstid med snabb industrialisering, urbanisering och effektivisering av jord- och skogsbruk.  Allt detta fick föreningens grundare att skapa en organisation vars ändamål var att ”väcka och underhålla kärlek till den svenska naturen och arbeta för dess skyddande”. Fortfarande är detta aktuellt.

Mariestad har nu med denna etablering av Volvos nya batterifabrik världens chans att visa att det också går att bygga hållbart och skapa en grön, skön miljö.

• Kommunen måste utnyttja möjligheterna att ställa miljökrav och krav på bevarande av ekosystemtjänster i detaljplanearbetet.
  • Kommunens politiker måste våga ställa krav på exploatörer och byggare vid tex markanvisningsprojekt.
  • Kommunen måste också återerövra förtroendet hos allmänheten i detaljplanernas demokratiprocess och inte bara köra på som man försökt vid flertalet tillfällen som exempelvis i Ladukärrskogen eller vilja bortse på nationella lagregler som vid Ekudden.
  • Kommunen måste ta planeringsverktygen (översiktsplan och blå och grönplan) på allvar som karta för hur kommunen ska växa och samtidigt behålla den lilla stadens fördelar och tillgång till skogs och rekreationsområden.

Styrelsen i Mariestads Naturskyddsförening

genom Catharina Andersson, Ada Arenander, Jan Bertilsson, Sara Ebbesson, Ingegerd Johansson och Mats Karlsson

Publiceringar:

16/8 Skaraborgsbygden