Yttrande om Horn (mellan Radbyn och Lekevi)

Samrådsyttrande avseende Horn 2:51

KS 2019/492 (se plankarta)

Mariestads kommun har aviserat plan på att bygga bostäder I Dala-området i anslutning till Lekevi idrottsplats. Planen omfattar 30-50 bostäder i villor, rad- och/eller kedjehus.

Den mark som tas i anspråk består i dag av flack bevuxen f.d. jordbruksmark med en något högre nordvästkant som också har ett högre naturvärde. Den av Pro Natura genomförda naturvärdesinventeringen omfattade cirka 15 ha. ”Två naturvärdesobjekt har avgränsats; ett objekt med påtagligt naturvärde och ett objekt med visst naturvärde. Värden för biologisk mångfald är främst knutna till olika naturskogselement som dock förekommer med relativt låg frekvens. Vidare är skogen naturligt föryngrad och har ett ganska artrikt träd- och buskskikt. Skogen är för ung och för påverkad av mänskliga aktiviteter för att uppnå högre naturvärden”. Här finns dock fågelarter som svarthätta, grönsiska, gärdsmyg, talgoxe, svart-vit flugsnappare, grönsångare och grönfink. Dock avses inte all inventerad mark tas i anspråk för nu planerad byggnation.

Markområdet används idag som promenadområde för främst boende i närområdet. I den Medborgardialog som Mariestads naturskyddsförening genomförde under hösten 2021 nämndes området som ett uppskattat promenadområde av de som svarat på enkäten. För de boende på västra sidan av tätorten är detta skogsområde tillsammans med Leksbergskulle de mest tillgängliga skogsområdena inom en radie på 1000 m. Området är också utpekat av Mariestads friluftsklubb som ett område viktigt för orienteringstävlingar där Lekevi utgör en lämplig tävlingscentral.

Detaljplanen bör invänta blå-och grönplanens analys av grönområden innan skogsmarken kan tas i anspråk för bebyggelse.