Vi bjuder in till medborgardialog

Insändare till Mariestads-Tidningen (publicerades 2021-09-06 under Debatt)

Det är mycket på gång nu i Mariestad. Kommunen planerar för en mängd nya områden för bostäder, industri och handel. Givetvis välkomnar föreningen en utveckling av kommunen, samtidigt finns en oro över att denna utbyggnad hastas fram utan helhetsperspektiv. Stora delar av Mariestads gröna områden är föremål för överväganden om bebyggelse. Parallellt med detaljplanearbetet kring utbyggnaden av E20 inklusive områdena norr och söder om vägen, Ladukärrskogen, Västra Ekudden och andra områden tas det nu också fram en blå- och grönplan för hela biosfärområdet. Detta sker i samarbete med Götene och Lidköpings kommuner.

Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden förening där intresset för naturen och naturskyddet förenar medlemmarna. Föreningen är positiv till att en blå- och grönstrukturplan arbetas fram, problemet är att blå- och grönplanen inte ligger i fas med alla de andra planerna. Blå och grönplanen kommer för sent och stora naturvärden riskeras nu att gå förlorade.

Naturvårdsverket har utformat en vägledning för strukturplaner och många kommuner har redan tagit fram blå och grönplaner. Mariestads kommun har nu bestämt att man främst gör en analys utifrån kartor och befintligt material som utredningar och inventeringar som redan gjorts. Det som kommer att utredas är blå- och gröna stråk, ekosystemtjänster, höga naturvärden, frilufts/rekreationsområden och naturområden som är viktiga för helheten i landskapet samt naturområden kring tätorterna. Naturskyddsföreningen tycker detta borde integreras i den pågående detaljplaneläggningen.

Blå- och grönstrukturplanen finansieras dels från kommunerna själva och dels med statliga LONA-bidrag. I många andra kommuner har en medborgardialog varit en självklar del av strukturplanearbetet. I vårt område har kommunerna valt att inte ha det. Biosfärområdet har tidigare gjort en enkät som skickats till 3000 personer bosatta i biosfärområdet och fått 900 svar om vilka naturområden man bedömt vara viktiga, främst framhålls utflyktsmål av större betydelse.

Naturskyddsföreningen anser att medborgarna måste få komma till tals, särskilt i Mariestad där exploateringstakten är hög. Medborgarnas deltagande behövs för att identifiera vilka vardagsnära grönområden som finns och hur de används; exempelvis vilken väg väljs för att gå till jobbet, promenera med hunden, ta en paus, stressa av efter jobbet eller låta barnen leka. Dessa platser behöver identifieras så att hänsyn kan tas till innevånarnas önskemål när bebyggelse planeras.

Vi i Naturskyddsföreningen kommer nu under hösten att starta upp en medborgardialog där vi som ett första steg har lagt ut en enkät på vår hemsida där ALLA kommuninnevånare är välkomna att komma in med sina synpunkter på vad som är betydelsefulla naturområden för dem. Kunskapen om olika utsatta djur/fåglar/växter/miljöer och om vilka naturmiljöer som särskilt uppskattas av kommuninnevånarna är helt avgörande för att strukturplanen ska kunna fungera på ett tillfredsställande sätt.

Vi lever i en på många sätt skrämmande tid med klimathot och artdöd, och det är lätt att man blir uppgiven. Därför är det nödvändigt att vi kommer samman så vi kan agera på ett för naturen klokt sätt. Enkäten finns på Mariestads Naturskyddsförenings hemsida, under menyvalet Enkät. Enkätsvaren måste vara inskickade senast den 15/10. Enkäten kan också lämnas till oss i samband med Håll Sverige Rent-dagen den 18/9 eller på skördefesten 25/9.