Yttrande om Västra Ekudden (inklusive MT-länk)

Tillägg 2021-08-05: Vår protest nämns i MT-artikel.

Skrivelse: 2021-06-27

Yttrande över detaljplan Västra Ekudden, Mariestads tätort

KS 2013/114 (se plankarta)

I syfte att tillskapa byggrätter för nya bostäder i sjönära läge har en detaljplan tagits fram för Västra Ekudden (norr om kvarteret Havsörnen). Detta område har tidigare prövats för detaljplan 2016-18. Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige i Mariestad 2016-06-03, beslutet överklagades och ärendet avgjordes i Mark- och miljööverdomstolen 2018-04-17. Domstolen beslutade att upphäva Mariestad kommuns beslut om att anta detaljplanen för Västra Ekudden.

Mariestads naturskyddsföreningen vill särskilt poängtera att strandskyddet i princip gäller hela området (300 m från sjökanten). Strandskyddet har utökats från 100 m till 300 m av Länsstyrelsen med hänsyn till riksintresset av tillgängliga stränder vid landets största sjö. Området har uppväxta barr och lövträd, betade hagar, vattensanka marker och vassruggar med rik fågelfauna. Genom detta område går också den sk biosfärleden, en vandringsled utmed Vänerkanten som löper mellan de båda kommunala naturskyddsområdena gamla Ekudden och Sandviken. Ledan också sammanlänkar Ekuddens bostadsområde med de nyare områdena Västra skogen och Tranvägen.

Området har naturvärdesbedömts av Pro-natura 2019. ”Detta naturvärdesobjekt är ett mycket stort område med betade stränder. De yttre delarna utgörs av stora bladvassbälten och de inre delarna utgörs av olika fuktängar. Området gränsar i de yttre delarna till Vänern med ställvis dyiga stränder och i vattnet finns flytbladsvegetation. Ovanför strandmiljön finns huvudsakligen betesmarker men också skogsmarker. Skogsmarkerna ingår i huvudsak i betesmarkerna men är mindre präglade av betet. Större delen av strandängen är välbetad. I de torrare delarna finns vackra fuktängar, ofta med stark tuvighet. ”

Beteshagarna övergår i skog österut från sjön upp till Kolarbacksvägen. Enl Pro-Natura 2019 bedöms ”skogen vara tvåskicktad, en generation består av mycket gammal tall, uppskattningsvis upp emot 200 år. Dominerande är dock en generation av tall som är maximalt hälften så gammal. Denna generation har gett upphov till en mycket stor mängd död ved, särskilt i de norra delarna. Även av de riktigt gamla grova tallarna finns någon enstaka låga. I beståndet finns också en del lövträd, främst asp, sälg, rönn och björk. Området är en bra häckningsbiotop för lärkfalk. Naturvärdesklass: 2. Området har påtagligt artvärde genom förekomst av ett par rödlistade arter varav en hotklassad. Området har höga biotopvärden genom mycket stor förekomst av död ved och gammal tall.”

Då inga större förändringar har skett i området sedan Pro-Naturas naturvärdesinventering bedömer Mariestads naturskyddsförening att ovanstående värdering fortfarande påvisar en stor biologisk mångfald och ett stort bevarandevärde för naturmiljön från sjökanten och upp mot sjukhuset.

Västra Ekuddens naturområde är en av de tätortsnära skogar som utgör grunden i småstadens charm och som ger allmänheten bra miljöer för såväl motion som fysisk och psykisk återhämtning. Då Mariestads kommun nu tillsammans med de övriga biosfärkommunerna Götene och Lidköping beslutat genomföra en blå och grönplan är det helt förkastligt att stressa fram en detaljplan för ett område med så stora naturvärden. Kommunen behöver istället koncentrera sig på att ta ett helhetsgrepp över kommunens gröna områden och deras betydelse för såväl biologisk mångfald och människors välbefinnande. Vi måste slå vakt om den lilla stadens fördelar och se dem som ett avgörande värde för såväl redan boende som blivande kommuninnevånare

Mariestads naturskyddsförening har förståelse för behovet att skapa nya områden för boende. I området finns redan en antagen detaljplan för de s.k. Sandvikshusen , höghus med cirka 140 lägenheter. För dessa då cirka 300 boende blir Västra Ekudden det närmaste rekreationsområdet och trycket på naturen kommer att bli högt, speciellt om föreslagen detaljplan kommer att tas i anspråk för bostäder, villor/flerfamiljshus.

Mariestad har redan idag ett stort bestånd av sjönära bostäder; ex  Strandgården, Sjölyckan, Ekudden (nya och gamla), Hamnen, Gamla stan, Snuggen, Sjöängen och Brosundet.  Ingenstans i tätorten är det långt till vattnet. Det en omöjlighet att alla innevånare i Mariestad ska kunna bo med sjöutsikt och egen brygga. Däremot måste det vara möjligt för hela Mariestads befolkning att lätt kunna ha tillgång till sjönära natur och friluftsliv som inte begränsas av privata avgränsningar, ingrepp och störmoment.

Mariestads naturskyddsförening avstyrker detaljplanen för Västra Ekudden dels med anledning av att detaljplanen strider mot svensk lagstiftning: strandskyddet och miljöbalken: att tätortsnära natur särskilt ska beaktas och dels då vi anser att kommunen först behöver färdigställa Blå och gröninfrastrukturplanen innan beslut fattas om ytterligare bebyggelse inom tätortsnära natur.