Vad är det som är viktigt för dig?

Foto: Helena Skogetun / Naturskyddsföreningen

(Publicerades 2021-02-17 i MT under Debatt)

Text: Jan Bertilsson, Mats Karlsson, Catharina Andersson

Förra året var ett märkligt år. Coronaviruset fick oss att fundera över vår utbredning och undanträngande annat liv än vårt och det som föder oss från många platser på jorden. I vårt samhälle ställde vi om livet för att minska smittspridningen vilket ledde till många olika fenomen. Ett av de mer positiva var många fler rör sig i skog och mark. Vandrar i parker, tätortsnära skogar och naturreservat. Vandringen går vidare till uppväxta skogar och hagar samt utmed stränder vid våra vattendrag. Vandraren ser både skönhet och ovarsam exploatering som påverka vår livsmiljö. Att vi kan röra oss fritt beror på traditioner, kulturer, regler och lagar som reglerar rättigheter och skyldigheter för oss alla gemensamt. I en demokrati får/bör man ha en viss allmänbildning om hur sammanhangen fungerar och att naturen är en förutsättning för vår överlevnad. Basbehoven av bostäder och mat kommer ifrån en fungerande natur med bibehållen biologisk mångfald.

Svenska Naturskyddsföreningen är en partipolitiskt obunden organisation som arbetar med att skydda natur och miljö. En av många föreningar som verkar i vårt samhälle för att bevara det ovanstående.  I vissa frågor har vi gemensamma intressen med andra organisationer ex.  politiska partier eller andra intresseorganisationer men det är inte ett partipolitiskt ställningstagande och alla oavsett politisk tillhörighet som värnar natur och miljö är välkomna som medlemmar i Naturskyddsföreningen.

Vi i Naturskyddsföreningen reflekterar över äganderätten och andra rättigheter och skyldigheter. Vi är av flera organisationer som värnar om naturen och de miljöer som är nödvändiga för allas överlevnad. Strandskyddet har funnits i Sverige sedan 1950-talet och innebär inte på något sätt att marken tillhör staten. Äganderätten innebär inte att man får göra vad som helst med det man äger. Äganderätten är en grundläggande rättighet, men friheten att disponera sin egendom och fatta beslut om hur den ska nyttjas måste ibland begränsas för att uppnå andra, samhällsövergripande syften.

Klimatförändringarna påverkar allt liv i Sverige och omvärlden idag. Oexploaterade stränder med naturlig vegetation som fungerar som en buffertzon och dämpar kraftiga flöden i samband med skyfall och höga flöden i våra vattendrag. Vi som bor vid Vänern vet också att sjön stiger högt över sina bräddar med en regelbundenhet. År 2000 steg sjön med cirka 1.5 m över normalvattenstånd och orsakade omfattande skador runt hela sjön. Strandskyddet är en del av det skydd som styr nyttjandet av våra stränder. Vi har, trots strandskydd, exploatering av Vänerns stränder. Därför är det viktigt att en sådan exploatering föregås av en grön/blå-plan och sedan översiktsplan. Vår åsikt är att strandskyddet ska bevaras.

En av klimatförändringarnas orsaker är hur vi använder energi. Naturskyddsföreningen arbetar för resurshushållning inom alla områden. Energin är en av dessa och skogen en annan. Vindkraft är en av de kraftkällor som ger dig energi. Vi är medvetna om vindkraftens för och nackdelar. Det framtida ökande behovet av fossilfri el måste dock få väga tungt. Vindkraftverkets placering är då viktig, avståndet till bostäder och placering i förhållande till naturskyddade områdena måste få styra vad som bedöms som lämpliga placeringar.

Kom med oss i föreningen och påverka våra naturmiljöers bevarande så barn får uppleva den natur som finns i våra hjärtan och som vi tillsammans kan bevara.