Yttrande om faunapassager

Granskningsremiss Fauna övergångar i samband med nybyggnation av E20 mellan Hasslerör och Hova

Trafikverket 2020/100387 projekt 168766 (se Trafikverkets handlingar)

Mariestads naturskyddsförening ser stora behov av att skydda bilister och vandrande vilt från skador. För att lösa detta krävs viltpassager både för stort vilt och för det småvilt som så ofta syns påkört utmed våra större vägar. Här kan behövas både under och övergångar för att viltet ska kunna välja lämpliga alternativ utan att behöva vistas ute i trafiken. Viltets vandringar är nödvändiga för att upprätthålla den genetiska variationen och den biologiska mångfalden. Enligt uppgift har vi nu även utter i vattendragen utanför Mariestad vilket kan komma att kräva särskilda skyddsåtgärder.

Naturskyddsföreningen ser positivt på att Trafikverket planerar olika typer av faunapassager, viltuthopp och viltstaket på vägsträckan mellan Hasslerör och Hova. Faunapassagen vid Skrapan och tätning av viltstaket mellan Hasslerör och Fröåkra synes som mycket lämpliga och positiva åtgärder för att skilja viltet från trafikflödet och samtidigt ge viltet möjlighet för migration. Önskvärt är då att viltstaketet också ska hindra mindre vilt att passera på andra ställen än faunaövergångarna så långt möjligt. MNF undrar dock hur möjligheterna för kräldjur och amfibier beaktats i utbyggnaden.

Naturskyddsföreningen ser det som viktigt att så långt möjligt behålla nuvarande topografi som bullerskydd och som estetiskt värde. Framförallt är detta angeläget när E20 passerar bostäder och tätbebyggda områden.

I mån av lämplighet anser naturskyddsföreningen att kringmark till vägarna gärna kan användas för växter samt sand- och grusslänter som främjar liv för insekter, bin och fjärilar.