Yttrande om E20 Hindsberg – Muggebo

Granskningsremiss E20 Hindsberg – Muggebo utanför Mariestad

Trafikverket 2015/80604 alt 2015/80602 (se Trafikverkets handlingar)

Mariestads naturskyddsförening ser stora behov av att skydda bilister och vandrande vilt från skador. För att lösa detta krävs viltpassager både för stort vilt och för det småvilt som så ofta syns påkört utmed våra större vägar. Här behövs både under och övergångar för att viltet ska kunna välja lämpliga alternativ utan att behöva vistas ute i trafiken. Viltets vandringar är nödvändiga för att upprätthålla den genetiska variationen och den biologiska mångfalden. Enligt uppgift har vi nu även utter i vattendragen utanför Mariestad vilket kan komma att kräva särskilda skyddsåtgärder. Naturskyddsföreningen ser positivt på den planerad faunaanpassning av bron i Hindsberg, viltstake samt passagemöjligheter under den nya bron över Tidan.

Naturskyddsföreningen anser också att det är viktigt att tillgodose den tunga och långsamma trafiken från industri och jordbruk med alternativa vägval eftersom köbildningar orsakar förhöjda koldioxidutsläpp.

Naturskyddsföreningen ser det som viktigt att så långt möjligt behålla nuvarande topografi som bullerskydd och som estetiskt värde. Framförallt är detta angeläget när E20 passerar bostäder och tätbebyggda områden.

I mån av lämplighet anser naturskyddsföreningen att kringmark till vägarna gärna kan användas för växter samt sand- och grusslänter som främjar liv för insekter, bin och fjärilar.