One thought on “Årsprogram 2016

1. Föreläsning om hotade rovdjur

Hej

Vi erbjuder er mycket intressant föreläsning om kattdjur, äventyr och svenska stora rovdjur. Vi som presenterar detta är en äventyrlig naturfotograf och en biolog och har hållit en del föredrag tillsammans. Vi har även gjort boken Snöleopard som kom ut den 23 oktober 2014, den internationella snöleoparddagen . Den skildrar våra äventyr i Centralasiens höga berg där vi söker efter det skygga kattdjuret och om biologin, forskningen, hoten och vad som görs för att rädda den.

Jan Fleischmann har rest världen runt som naturfotograf och har bland annat mött jaguarer Brasilien, varit flera gånger i Indien för att leta efter leoparder, tigrar och snöleoparder och i Afrika för att möta lejon och leoparder. Han har mångårig erfarenhet som fotoreporter på Mariestadstidningen. Förutom snöleopardboken har han även gett ut böckerna Levande Vildmark, Jaguar, tiger, lejon, leopard samt Vilda möten på en tusendels sekund.

Jonatan Borling är biolog och arbetar med vilda djur. Han har bland annat jobbat med lodjur, varg, björn, älg, rådjur, hare, skogsfågel och utter i Sverige, med svartfotad katt i Sydafrika, med snöleopard, amurleopard och andra rovdjur på bevarandestationen Nordens Ark samt organisatoriskt bevarandearbete bland annat med rovdjurssymposier och för Svenska Rovdjursföreningen. Han är även fotograf och har besökt 19 länder.

Vi har skissat lite på en föreläsning som vi tror skulle kunna vara intressant för er. Vi har olika bakgrund och erfarenheter och pratar om olika saker tillsammans med härliga bilder. Här är ett möjligt upplägg:
    Del 1 – I snöleopardens spår i Centralasien. Jan F.
    Del 2 – De fyra stora rovdjuren i Sverige. Jonatan B.
    Del 3 – Äventyr med tiger i Asien, och jaguaren i Brasilien. Eventuellt även lejon/leopard i Afrika, leopard i Asien och puma i Nordamerika. Jan F.
    Del 4 – Världens näst minsta kattdjur: svartfotad katt i Sydafrika. Vad hotas kattdjuren av och vad kan göras för att rädda dem? Människan och vår roll i världen. Jonatan B.

Beräknad tid 1,5 till 2 timmar.

Detta är en bara en idé och vi är öppna för att prata om det som känns intressant för er.

Är ni intresserad av en föreläsning/bildvisning är ni varmt välkomna att kontakta oss.

Vänliga hälsningar,

Jan Fleischmann och Jonatan Borling