Årsprogram 2015

Mariestads Naturskyddsförening kallar till årsstämma.
Onsdag 1 april 18:00 i Studiefrämjandets lokal, Nygatan 5, innergården.
Tomas Skagenborg ger energitips och talar om solenergianvändning. Därefter ger vi ett miljödiplom till utsedd kandidat. Sedvanligt årsmöte följer 19:00.

Lördag 18 april: Besök i Hästhagen
Njut av de tidiga vårblommorna i lättillgänglig terräng och ca 3 kilometers skön promenad. Samåkning från Hertig Karls torg 09:40 eller samling vid parkeringen i Hästhagen 10:00. Medtag fika. Ring Alf Saldin 0501-163 88 för upplysningar.

Söndag 14 juni: De vilda blommornas dag
Blomstervandring i Karleby, samling vid Persgården 10:00. Joakim Lilja guidar oss i den artrika gamla beteshagen. Medtag gärna fika att avnjuta efter guidningen.

Lördag 29 augusti: Vildmarksvandring på Brommö
Lång helgvandring i bitvis svårare terräng. Medtag matsäck och fika för en hel dag. Upplev natur och växt/djurliv i vår yttre skärgård, medtag gärna svamppåse. 20 kr i färjekostnad. Samåkning från Hertig Karls torg 09:20 eller samling vid Brommöfärjan 10:00

Lördag 12 september: Svampexkursion vid Ymsen
(Bäcks kyrka) Samling vid Hertig Karls torg 09:40 för samåkning eller vid parkeringen intill Bäcks kyrka 10:00. Medtag fika och svampbok

Hösten 2015
Finns intresse för studiecirkel i något ämne kan vi anordna detta om minimiantal uppnås. Tänkbara ämnen är exempelvis: energifrågor, botanik, svamp, klimatfrågor, kemikalier eller annat ni tänker på. Ring Alf Saldin
0501-163 88 eller någon annan i styrelsen så hjälps vi åt att genomföra en cirkel.

Finns det någon intresserad att hålla i natursnokarverksamhet för 5-7 åringar hör av er till någon i styrelsen. Tel: 0501-163 88, 0501-701 11.

Är du intresserad av fågelexkursioner?  Kontakta Mariestads Fågelklubb, Sam Hjalmarsson, 0501-177 35.

Vill du lära dig textilt återbruk? Det finns möjlighet att prova på och få tips av Berit Bertilsson, 0501-330 19.

Med kort varsel kan extra programpunkter ordnas eller utannonserade program ändras. Följ föreningsnytt i Mariestadstidningen och på hemsidan.

Tack för frivilliga bidrag till föreningen! Vårt bankgiro är 626-5359.

Kontaktpersoner i styrelsen:

• Alf Saldin, 0501-163 88
  • Kerstin Lind-Rosander, 0501-701 11

Studiefrämjandet är vår samarbetspartner.

Under 2015 vill vi:
fortsätta att vara naturens företrädare mot oförsiktigt utnyttjande.

Har du några förslag? Hör av dig!
Välkomna till våra aktiviteter

One thought on “Årsprogram 2015

1. Föreläsning om hotade rovdjur

Hej

Vi erbjuder er mycket intressant föreläsning om kattdjur, äventyr och svenska stora rovdjur. Vi som presenterar detta är en äventyrlig naturfotograf och en biolog och har hållit en del föredrag tillsammans. Vi har även gjort boken Snöleopard som kom ut den 23 oktober 2014, den internationella snöleoparddagen . Den skildrar våra äventyr i Centralasiens höga berg där vi söker efter det skygga kattdjuret och om biologin, forskningen, hoten och vad som görs för att rädda den.

Jan Fleischmann har rest världen runt som naturfotograf och har bland annat mött jaguarer Brasilien, varit flera gånger i Indien för att leta efter leoparder, tigrar och snöleoparder och i Afrika för att möta lejon och leoparder. Han har mångårig erfarenhet som fotoreporter på Mariestadstidningen. Förutom snöleopardboken har han även gett ut böckerna Levande Vildmark, Jaguar, tiger, lejon, leopard samt Vilda möten på en tusendels sekund.

Jonatan Borling är biolog och arbetar med vilda djur. Han har bland annat jobbat med lodjur, varg, björn, älg, rådjur, hare, skogsfågel och utter i Sverige, med svartfotad katt i Sydafrika, med snöleopard, amurleopard och andra rovdjur på bevarandestationen Nordens Ark samt organisatoriskt bevarandearbete bland annat med rovdjurssymposier och för Svenska Rovdjursföreningen. Han är även fotograf och har besökt 19 länder.

Vi har skissat lite på en föreläsning som vi tror skulle kunna vara intressant för er. Vi har olika bakgrund och erfarenheter och pratar om olika saker tillsammans med härliga bilder. Här är ett möjligt upplägg:
    Del 1 – I snöleopardens spår i Centralasien. Jan F.
    Del 2 – De fyra stora rovdjuren i Sverige. Jonatan B.
    Del 3 – Äventyr med tiger i Asien, och jaguaren i Brasilien. Eventuellt även lejon/leopard i Afrika, leopard i Asien och puma i Nordamerika. Jan F.
    Del 4 – Världens näst minsta kattdjur: svartfotad katt i Sydafrika. Vad hotas kattdjuren av och vad kan göras för att rädda dem? Människan och vår roll i världen. Jonatan B.

Beräknad tid 1,5 till 2 timmar.

Detta är en bara en idé och vi är öppna för att prata om det som känns intressant för er.

Är ni intresserad av en föreläsning/bildvisning är ni varmt välkomna att kontakta oss.

Vänliga hälsningar,

Jan Fleischmann och Jonatan Borling